Myrland(at).

I fredags runt 13-tiden åkte jag, Eilert, Ærlend och Ida till "Påskefjellet", eller rättare sagt, Stig och Elisabeths stuga uppe på Myrland*. Vi stannade och åt lunch på uteserveringen till Rustad café. Det blev pyttipanna** för min del. Hade jag varit ett par år yngre hade jag tyckt bitarna var för stora, en annan är/var ju van vid Felixs krögarpytt ;) Nästa stopp blev på Kiwi i Ål, handlade mat för en vecka. Men det är tydligen så det ska vara när man drar på hyttetur, hehe.
  Väl framme va inte Eilert och Ærlend sena i jacuzzin, jag och Ida hade kökstjänst och började med att packa upp alla kiwikassar. Vi hann sitta ned i det 40° varma vattnet innan det va dags för oss att börja med middagen. Eilert och Ærlend satte sig i bastun och Ida startade på förrätten; Pæreskinka med melon, spenat och cocktailtomater. Dressing: Pesto, parmesan och balsamico. Well done Presterud! Till huvudrätt gjorde jag fettuchini, med kyckling, paprika, lök och persilja i paremsan/gräddsås. Mhmm! Efter dagen, resan, måltiden och ett avrundat dygn va det dags att gå och lägga sig. Sover helt underbart på det stället. Det är helt knäpptyst, svalt och mörkt. Mycket behagligt!

Lördagen startade vi med Eilerts ägg och bacon. Bästa baconen! +++++ Sedan var det dags för helgens intressanta bit, i alla fall för min del. Längdskidor, har jag inte åkt, stått på, eller gjort något som helst med, på 10-15 år. Det blev en 6timmarstur, givetvis med ett par pauser, jag tog min första efter en meter. Noll koll! ;) Men det lossnade till slut, åkte på ändan 9 ggr och flög åt helvete 1 gång. Oj, oj, oj, AJ! Vi hade +8° och strålande sol, 30spf i ansiktet och korv på grillen. Till det drack vi Hallingöl, mycket lyckad för-/eftermiddag!
Efter en dusch och en timme jacuzzi var det dags för middag igen. Eilerts huvudrätt bestod utav oxstek, morotsmos med spenat, klyftpotatis och cognac- och pepparsås. Very, very good! Till det drack vi en flaska rödvin. Ærlends efterrätt; ugnsstekta bananer med hasselnötter och choklad. Bra avslutning på en bra dag! ;)

 Igår(söndag) vaknade jag tidigt efter ännu en skön nattsömn. Eilert va redan uppe och jag gjorde han sällskap i att inte göra någonting. När Ida kom upp började hon med pannkakorna. Fatta det eller? Pannkakor! Drog ut på söndagen så länge vi kunde, men vid 16 va det dags att bege oss tillbaka, till Oslo. Det blev ett stopp på Krøderen kro på vägen hem. Stekt örret till mig och Ida och hjortgryta till Eilert och Ærlend. Gött! Väl tillbaka i Oslo så hälsade jag och Eilert på Lasse innan vi åkte vidare hem, trötta och utvilade på samma gång! ;) Myrlandat sinne! ;)

*Myrland, ligger 900 meter över havet, mittemellan Oslo och Bergen. Mer info finns här: http://www.myrlandturist.no/

**Pyttipanna, eller "pytt i panna" (=småsaker i panna) är en maträtt som brukar räknas som svensk husmanskost.

Tärningar av potatis utgör stommen i denna rätt. De blandas med lök och köttbitar och alltihop steks i varm stekpanna. En portion pyttipanna serveras normalt med stekt ägg eller rå äggula samt rödbetor och många kryddar den även med ketchup, worcestersås och/eller HP-sås. Egentligen är rätten komponerad av rester från tidigare måltider, vilket gett rätten det mindre smickrande namnet Hänt i veckan. Tillsätts grädde, "gräddstuvad", blir det en "Pytt Bellman", även kallad "doppsko". Pyttipanna är samma rätt som den danska biksemad, förutom att i biksemad är potatisen och köttet inte tärnat. I Finland är pyttipanna också en populär rätt, kallad pyttipannu. ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0